Ako vyzerá zneužitie záchrannej zdravotnej služby v praxi

25. 2. 2019, 12:01 | Na neodkladnú zdravotnú starostlivosť má nárok každý, vždy a za každých okolností. Niekedy však pacient z rôznych príčin nedokáže správne zhodnotiť situáciu a záchrannú zdravotnú službu si privolá neopodstatnene. Kedy je naozaj telefonát na tiesňovú linku odôvodnený?

Pacient, u ktorého sa prejavili zdravotné problémy, tie ho však neohrozujú na živote, by mal v prvom rade kontaktovať svojho obvodného lekára. V prípade, ak sa tieto problémy objavili v čase, kedy obvodný lekár už neordinuje, a pacient sa dokáže sám pohybovať, je mobilný, navštívi Ambulantnú pohotovostnú službu.

 

Záchranná zdravotná služba by mala byť privolaná iba pri život ohrozujúcich stavoch ako je  napríklad ťažký úraz, kolaps s podozrením na zastavenie obehu, možný srdcový infarkt alebo cievna mozgová príhoda či ťažké akútne zhoršenie chronických ochorení.

 

Zneužívanie záchrannej zdravotnej služby pacientmi

Jedným z problémov, na ktorý už dlhšie upozorňujú (nielen) záchranári, je zneužívanie tiesňovej linky 155 alebo 112 niektorými pacientmi. „Zdravotnícky záchranár zasahuje pri prípadoch akútnej zmeny zdravia, pri život ohrozujúcich stavoch. Ich úlohou nie je pacienta vyliečiť, ale poskytnúť mu bezodkladnú odbornú prvú pomoc a previezť ho do nemocničného zariadenia,“ uvádza lekár Falck Záchranná MUDr. Olexander Opanasenko. V zásade existuje niekoľko typov zneužitia záchrannej zdravotnej služby. Prvý typ je pacient, ktorý nedokáže posúdiť svoj zdravotný stav a to, či si skutočne vyžaduje zásah rýchlej pomoci. Práve na to sú školení operátori tiesňovej linky, ktorí na základe rozhovoru s pacientom posúdia jeho zdravotný stav a podľa potreby vyšlú k pacientovi rýchlu pomoc.

Existujú však aj takí pacienti, ktorí vedia, čo majú operátorovi na linke „nadiktovať“ tak, aby bol operátor nútený poslať k nemu zdravotníkov. A tak sa často stane, že k zvýšenej teplote, prisatému kliešťovi alebo k človeku, ktorý si potrebuje dať predpísať lieky a ktorému sa nechce ísť mestskou hromadnou linkou k lekárovi, sú privolaní zdravotnícki záchranári, ktorí mohli práve v tej chvíli zasahovať pri vážnom, život ohrozujúcom prípade. „Pomerne časté sú aj situácie, kedy pacient pri zhoršení svojho zdravotného stavu, prevažne pri chronickom ochorení, volá svojmu obvodnému lekárovi kvôli tomu, aby sa s ním poradil. Obvodný lekár, namiesto toho, aby pacienta vyšetril vo svojej ambulancii alebo ho navštívil doma, mu odporučí zavolať na tiesňovú linku,“ hovorí zo skúseností lekár Falck Záchranná MUDr. Olexander Opanasenko.

 

Systém obchádzajú aj lekári

Iný druh situácií vzniká u niektorých lekárov alebo špecialistov, ktorí pre pacienta privolávajú sanitku výlučne kvôli jeho transportu do nemocnice. Často po krátkom dvoj- či trojminútovom vyšetrení pacienta k nemu rovno privolajú cez Operačné stredisko záchrannú službu, aby ho previezla do nemocnice. Je pochopiteľné, že keď má obvodný lekár v čakárni 60-70 ľudí denne, nemá čas venovať sa každému primerane dlhý čas. No je potrebné si uvedomiť, že ak sa na transport volá posádka ZZS, s veľkou pravdepodobnosťou ide o život ohrozujúci stav, počas ktorého musí byť pacient pod nepretržitým dozorom zdravotníkov.

 

Záchranári sa v teréne s touto situáciou stretávajú pomerne často. „V decembri sme boli ako posádka rýchlej lekárskej pomoci vyslaní k pacientovi, ktorý prišiel na vyšetrenie k svojmu spádovému internistovi s nahlásenou bolesťou na hrudi. Po príchode nás pacient čakal na chodbe, bez akéhokoľvek dozoru, bez zavedeného žilového prístupu, pričom lekár sa po našom príchode ani neukázal. Išlo vyslovene len o transport pacienta do nemocnice. Po „odvezení“ sa nám muž dokonca poďakoval za prevoz a vypýtal si naspäť svoju zdravotnú kartu,“ spomína MUDr. Olexander Opanasenko, lekár Falck Záchrannej. Išlo pritom o pacienta, ktorý mal bolesti približne týždeň, a k svojmu lekárovi prišiel sám mestskou hromadnou dopravou.

 

 

 

Prihlásenie k môjmu účtu

Užívateľské meno:

Heslo:

Nová registrácia Zabudnuté heslo