Dobrá rada do mrazivého počasia

5. 1. 2017, 10:28 | Slovensko v najbližších dňoch zasiahne studená vlna s teplotami hlboko pod bodom mrazu. Úmerne k tomu sa zvýši aj nebezpečenstvo vzniku úrazov, napríklad pošmyknutie sa na zľadovatenom chodníku. Ako im predchádzať a čo ďalšie hrozí v takomto mrazivom počasí nášmu organizmu?

 

 

 

"Lyžička zdravia" pre horúce letné dni

Viete ako chutí leto? Leto chutí farebným svetom ovocia, zeleniny a všetkého čo vo Vás vo všeobecnosti vyvoláva pocit príjemného osvieženia. Leto chutí napríklad ako sladučký a šťavnatý melón...

 

 

 

Ako podať prvú pomoc pri mori a na horách

Úpal, spálená koža či vyvrtnutý členok. To všetko sú nepríjmené zdravotné problémy, ktoré môžu poriadne znepríjemniť výlet, dovolenku či bezstarostné prázdniny.

Viete, čo treba robiť v týchto situáciách?

"Rýchlokurz" prvej pomoci pre Vás vypracoval Vladimír Hosa z Falck Záchranná a.s.

 

 

 

Raňajky znamenajú zdravý začiatok dňa

Patríte k tým, ktorí si začiatok dňa nevedia predstaviť bez raňajok? Robíte dobre. Vyvážené a pestré raňajky sú zdrojom energie a potrebných živín. Zdravými raňajkami naštartujete metabolizmus, dokonca sa chránite pred cukrovkou a ischemickou chorobou srdca. A nielen to. Budete aj menej unavení a aj štíhlejší. Vedeli ste, že až 60 percent obéznych ľudí neraňajkuje? Preto, ak ste sa doteraz raňajkám vyhýbali, a maximálne si dali ráno kávu nalačno, čo je mimochodom ideálny spôsob ako si zničiť žalúdočnú sliznicu, začnite ráno jedlom. Budete sa cítiť lepšie už od prvého dňa.

 

 

 

Dýchate správne?

Viete, aké je dýchanie pre zdravie dôležité? Aj keď dýchame od narodenia, väčšina ľudí správne dýchať nevie. Dýchame plytko, povrchne, neúplne a najmä ústami. Pritom stačí dýchať nosom a myslieť na to, že vzduch prúdi do brucha. Ak to robíme dobre, nafúkne sa nám brucho, ak zle, tak hrudník. Sústreďme sa a dýchajme zhlboka a pomaly. Do pľúc sa nám dostane viac vzduchu, a do krvi viac kyslíka, ktorý potrebujú všetky bunky v tele. Dodržiavanie správnej techniky dýchania znamená prílev energie pre celý organizmus. A preto nádych-výdych :-)

 

 

 

Jarný detox

Veľkonočné sviatky sa skončili.Patríte k tým, ktorí si počas voľných dní neodpustili údené mäso, majonézové šaláty a koláče? Skúste ľahký jarný detox. Budete sa cítiť zdravšie, a štíhlejšie. Pite čistú vodu a bylinkové čaje, odpustite si alkohol, sýtené nápoje, tučné a vyprážané jedlá, či sladkosti. Jedzte veľa zeleniny a ovocia, rýb, chudého mäsa, celozrnných výrobkov, a orechov. A nezabudnite. Každé ráno vypite nalačno pohár teplej vody, do ktorej vyžmýkate šťavu z citróna. Môžete ju osladiť lyžičkou medu. Budete nielen zdravší, ale aj štíhlejší.

 

 

 

Pozor na šmykľavé chodníky

Hlavný inštruktor Falck Academy Miroslav Nagy v denníku Nový čas (vo vydaní z 11. januára 2013) radí, ako predísť úrazu a ako postupovať v prípade, keď dôjde k pádu.

 

 

 

Vianočné rady - 6. časť: Otrava alkoholom - strata vedomia

Je potrebné uvedomiť si, že ťažká jednorazová intoxikácia alkoholom môže vážne ohroziť zdravie, a skončiť i smrťou. Za každých okolností je potrebné postihnutého sledovať, sústrediť sa na jeho dýchanie a krvný obeh. Uložíme ho do polohy na boku, aby nehrozilo udusenie zvratkami. Ak sa nepreberá a zhoršuje sa dýchanie, je potrebný okamžitý prevoz do nemocnice.

Autor článku: Mgr. Martina Vitková

 

 

 

Vianočné rady - 5. časť: "Opica" po prehýrenej noci s alkoholom

Prejavuje sa bolesťami hlavy, tráviacimi ťažkosťami, nevoľnosťou, či triaškou. Ak už konzumujeme alkohol, tak platí nepísaná zásada - poznať svoju mieru. Alkohol v žiadnom prípade nepatrí do rúk deťom a mladistvým. Keď sme to už prehnali, pomôžeme si zvýšeným množstvom nesladených nealkoholických nápojov, najlepšie minerálnymi vodami, vývarom, prípadne aj liekom proti bolesti. Platí, že tekutiny dopĺňame počas, aj po ukončení požívania alkoholických nápojov. Dôležité je dopriať si pokoj a oddych, a z opice sa poriadne vyspať.

Autor článku: Mgr. Martina Vitková

 

 

 

Vianočné rady - 4.časť: Popálenina ruky alebo tváre pyrotechnikou

Pri ľahších formách, kedy sa popálené miesto prejaví sčervenaním kože, opuchom až pľuzgiermi, chladíme ho prúdom studenej vody, aspoň 15 minút, aby sa ochladili aj hlbšie vrstvy kože. Pri popáleninách na rukách si nezabudnite dať dolu ozdoby a hodinky skôr, ako poranená ruka opuchne. Pri popáleninách ťažšieho charakteru - 3. a 4. stupňa, kedy je koža až zuhoľnatená, a hrozí šokový stav, prekryjeme popáleninu sterilným obväzom, alebo čistou tkaninou a okamžite voláme záchranku. Dôležité je nenatierať popáleninu žiadnymi masťami, olejmi, krémami, ani vaječnými bielkami a neprikladať na ňu vatu ani náplaste.
Ak pri nesprávnom použití pyrotechniky došlo ku krvácavej rane, tak ju najskôr umyjeme pod tečúcou vodou, a prekryjeme čistou tkaninou, prípadne obväzom. Pri ťažkom, až devastačnom poranení, ihneď prekryjeme ranu rukou, následne tkaninou, alebo obväzom, na ranu tlačíme, ak je to možné, zdvihneme končatinu do zvýšenej polohy a okamžite voláme záchranku.

Autor článku: Mgr. Martina Vitková

 

 

 

Strana výpisu

1

 

Prihlásenie k môjmu účtu

Užívateľské meno:

Heslo:

Nová registrácia Zabudnuté heslo