Sanitky Dopravnej zdravotnej služby uskutočnili rekordný počet prevozov

13. 3. 2019, 14:33 | Sanitky Dopravnej zdravotnej služby uskutočnili rekordný počet prevozov
Vodiči Dopravnej zdravotnej služby v uplynulom roku uskutočnili rekordný počet prevozov a najazdili najvyšší počet kilometrov v histórii, ktorých bolo v porovnaní s rokom 2017 až o 9,81 % viac, teda 5 184 532 km.

Najvyťaženejšie mesiace z hľadiska počtu prepráv boli január a marec. Prevozy pacientov sú najfrekventovanejšie v našom hlavnom meste, stanica v Bratislave zaznamenala takmer 89 tisíc prevozov.

 

Mýlime si dva typy sanitiek

Pacienti si občas pletú sanitky záchrannej zdravotnej služby (ZZS) so sanitkami spomínanej dopravnej zdravotnej služby (DZS). Prvý typ sanitiek zabezpečuje výlučne tzv. neodkladnú prednemocničnú starostlivosť, čiže ošetrenie akútnych prípadov priamo na mieste úrazu alebo náhleho zdravotného zlyhania. Záchrannú zdravotnú službu voláme vo chvíli náhleho nešťastia alebo závažných akútnych zdravotných ťažkostiach, a to prostredníctvom liniek 155 alebo 112.

Druhým typom sanitky je spomínaná Dopravná zdravotná služba. Tá sa využíva pri plánovaných cestách spojených s lekárskou starostlivosťou a termín prepravy si musí pacient vopred dohodnúť a objednať. Telefónny kontakt pacienti nájdu na webovej stránke dispečingu DZS, ktoré pôsobia v mieste ich bydliska. "Úlohou sanitiek DZS je prepraviť pacienta k lekárovi alebo z nemocnice do domáceho liečenia, ak sa tam nezvládne dostať vlastnými silami. Ako príklad môžeme uviesť pacienta, ktorý má nohu v sadre a nedokáže šoférovať vlastné auto alebo bezpečne cestovať autobusom. Preprava DZS ho nič nestojí, cestu hradí zdravotná poisťovňa, musí mať však dopredu žiadanku od lekára,“ vysvetľuje výkonný riaditeľ DZS Falck Ernest Caban.

 

Sanitky a ich vodiči

Sanitky Dopravnej zdravotnej služby Falck prešli pred rokom a pol rozsiahlou obnovou, kedy do vozového parku pribudlo takmer 50 nových vozidiel. Priemerný vek sanitiek tak klesol z pôvodných 9,17 na 6,37 roka. Ďalšia obmena vozidiel je plánovaná aj tento rok. Nové vozidlá poskytujú pacientom viac komfortu – pacienti majú vlastné sedadlá s opierkami, viac priestoru na nohy, autá sú klimatizované. Navyše vodiči sanitiek, ktorí prevážajú pacientov, majú absolvovaný kurz prvej pomoci, ktorý následne pravidelne každý rok opakujú. Nemôže sa preto stať, že pacienta preváža vodič, ktorý by mu v prípade potreby nevedel poskytnúť prvú pomoc do príchodu zdravotníckych pracovníkov. Štandardne sanitku obsluhuje jeden šofér, ktorý pomáha pacientovi s prepravou. V posledných rokoch však významne narástol počet imobilných pacientov, ktorých preprava si nevyhnutne vyžaduje asistenciu ďalšieho pracovníka. Tzv. „dvojposádka“ je však finančne náročná a aj napriek niekoľkým snahám sa nepodarilo s jednotlivými poisťovňami dohodnúť sa na financovaní druhého zamestnanca v sanitnom vozidle. Všetky náklady na dvojposádku preto aktuálne znáša poskytovateľ Dopravnej zdravotnej služby.

 

Prepravu sanitkou by mal indikovať lekár

Nárok na transport sanitkou sa riadi zákonom o verejnom zdravotnom poistení. "Transport sanitkou DZS by mal pacientovi zabezpečiť ošetrujúci lekár v situácii, keď nie je zo zdravotných dôvodov vhodné využitie alternatívnych druhov dopravy, napríklad kvôli zníženej pohyblivosti, malátnosti, infekčnosti daného ochorenia, pri pooperačných stavoch alebo psychiatrických ochoreniach,“ vymenúva E. Caban.

V prípade, že doktor neindikuje prepravu sanitkou a pacient má dôvodnú obavu, že individuálnu prepravu sám nezvládne, môže ho o prevoz požiadať. Inou možnosťou je zavolať priamo zdravotnej poisťovni a overiť si u revízneho lekára, či jeho diagnóza naozaj zodpovedá stavu vhodnému pre prevoz sanitkou. Ak nárok na prepravu DZS nevzniká, môže ju využiť ako samoplatca.

 

 

 

Prihlásenie k môjmu účtu

Užívateľské meno:

Heslo:

Nová registrácia Zabudnuté heslo